tisdag 23 februari 2010

Skavsår i örat!!

Nu har jag suttit i telefon heeeeela dagen i princip!
Diverse problem som måste lösas, och egentligen inte ett enda som gjort just detta :-(

1. Lina skulle komma hit idag. Hon ringde i morse, med funderingar på om tågen skulle gå som de skulle. Jag ringde till SJ först. Och jodå, tåget mellan Hallsberg och Skövde 11.33 var planerat att g som vanligt. KANON!! Tågkompaniet nästa samtal, eftersom hon skulle åka med dem mellan Motala och Hallsberg. Nej, tyvärr tåget mellan Motala och Hallsberg var instället. MEN det gick ju en ersättningsbuss istället. GÖTT!! Vi blev dessutom lovade att Lina naturligtvis skulle hinna med tåget till Skövde. Lina ringer mig 10.50, bussen har inte kommit än = hon kommer missa tåget från Hallsberg till Skövde. Ringer Tågkompaniet igen, och gud vad dum jag var som trodde en buss kunde köra lika snabbt som ett tåg. Det måste jag väl fatta. (Den människa som sa till mig tidigare att det inte var några problem måste ju vara mer puckad än mig, GÖTT!) Men de lovar oss i alla fall att det inte ska vara några problem att åka med SJ:s 13.33 tåg från Hallsberg till Skövde. Ringer SJ återigen för att kolla detta. Nu är klockan 12.30 ung. Och jodå, det var minsann inga problem det heller. NICE!!! Ringer Lina och meddelar. Lina ringer tillbaka ca en timme efter detta, tåget kommer inte. Inställt! Så nu sitter en 14-åring på tågstationen i Hallsberg och väntar på ett ev tåg som ska ta henne hit. Ingenting är säkert.....

2. Dagis. Skrev ju ett inlägg om att grannen knackade på här i morse och sa att dagis är stängt därför att taken är i för dåligt skick på dagis. De måste röja snö och anser att de inte kan ansvara för barnens säkerhet. Jag är tacksam för att de tar detta mogna beslut. Att de inser sina begränsningar, men samtidigt. När glömde vi att vi bor i ett Nordiskt land. Såna här vintrar ska det finnas beredskap för!!! De kanske skulle röjt lite snö efterhand... Jag menar all denna snö har inte kommit på ett dygn, den har legat i två månader nu, och spätts på då och då....Nåja. Tidig förmiddag ringer Jenny, en av Alvins fröknar. De vet egentligen inte så mycket. Dagis är stängt, de vet inte hur länge eller vart barnen ska ta vägen under tiden. De ska visst gå bort och titta på nån uppsamling vid skolan, som också är stängd. Då ska barnen kanske få vara ute hela dagarna, i flera minusgrader. NO WAY säger jag!!! Ringer försäkringkassan, vad ska jag anmäla. Det är ju inte vab direkt. Nej, nej, man får anmäla tillfällig föräldrapenning, om man har någon kvar dvs. (Tror bara vi har lägsta nivå dagar kvar) De tyckte dessutom jag skulle ringa kommunen och fråga hur de tänkt sig det hela. Sagt och gjort. Dr får jag beskedet att det jobbas på. Som det är sagt nu, kommer de göra avdrag på barnomsorgsavgiften. Fine, alltid nåt. Jenny ringer tillbaka , nu har de fått besked att Alvins avdelning och två avdelningar till fått platser på Rosenhaga, som ligger skapligt nära. Dock inte nära nog för att jag ska hinna till jobbet. Jenny informerar dessutom om att de fått information om att detta kan hålla i sig i TVÅ VECKOR!! För att ta bort lite jäkla snö???? Galet!! Moving on..... Liams avdelning har fortfarande inte hört av sig om platser för hans avdelning, så i vilket fall får jag ju ringa till min chef igen, och berätta att jag får hålla mig hemma imorgon också, för jag kan inte garantera att Liam får någon plats. Det var lugnt. Hon hade inte räknat med mig imorgon. Hon berättar för mig att detta får ju bli semester eller komp. Jag förstår naturligtvis, men inte roligt att lägga semesterdagar på att kommunen inte kan sköta sitt jobb!!! To be continued.....

3. Tvättmaskinen har gått sönder. Väntade på dem igårkväll och har väntat på dem hela dagen idag. De har fortfarande inte dykt upp. Jag får ringa dit. De kan tidigast komma imorgon förmiddag. Får då också veta att jag måste ha pengar hemma. Men de kan inte säga hur mycket det kommer gå på. Gaaaahhhhh!!!!!!!!!

Under all denna tid, har jag utöver alla dessa samtal, pratat med Martin två ggr tror jag, Lina (antal vet jag inte, ganska många) och mamma också, tre gånger tror jag!!

VILKEN JÄVLA SKITDAG!!!!
bläääää.
Barnen är i alla fall underbara idag. Snälla mot varandra och mot mig.

5 kommentarer:

Hanna-Sara sa...

Hej!! Det låter som du har fullt upp! Hoppas det löser sig. Håller med om att vi borde varit lite mer förberedda på snön. I alla fall kommunen och SJ! Jag har varit förberedd sedan i oktober med ny varm jacka, mössa och vantar =)

Sandra sa...

Skönt att barnen år på gott humör iaf :)

Susan sa...

Hoppsan...vilken dag:/

Skönt i alla fall att barnen varit lugna och snälla=)

Kramar

glashuset sa...

ja det blev en hektisk dag för oss alla. Att båda telefonerna gått varma mot alla håll. Ibland är det bra att ha fena på det där med flera bollar i luften, du vet, en dr som sprutar ut ord. telefoner som ringer, patienten på sal ???? har ont, visst ja droppet måste ju hängas och ja blododlingen måste tas, puh!!!
Krama killarna

Emilia sa...

Det var ingen rolig dag... Som jag har hört nu så ska Lundagården in hos oss på Rosenhaga så vi ses kanske imorgon eller på torsdag då =) Hoppas allt löser sig för er! Ha det gott så ses vi snart! Kram Emilia
(ska bli kul att träffa killarna igen, snart ett år sedan, usch vad tiden går fort...)